Welkom bij dit tweede deel van de online trends serie. Heb je het eerste gedeelte nog niet gelezen? Doe dat eerst even. Hier verwijs ik namelijk soms terug naar vorige week. Veel plezier weer, mocht je aan de hand van dit stuk verder willen praten over over dit onderwerp? Voel je dan vrij om te mailen naar ph@merkminded.nl.

Facebook

Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen Facebook. Ondanks het uitlekken van de slechte privacyregeling, of eigenlijk het niet werken er van, bleven veel gebruikers trouw aan Facebook. Die gebruikers zijn stuk voor stuk mogelijke leads. Veel bedrijven realiseren zich dit en doen aan adverteren. Door rondom Facebook sloegen ze een nieuwe weg in. Facebook beweegt zich steeds meer richting het voorrang geven van berichten van je vrienden en familie. Erg logisch natuurlijk, gelet op het imago van Facebook, inmiddels. Er mag best wel weer aan gewerkt worden. Vandaar ook dat je ziet dat bedrijven minder bereik krijgen met hun pagina. Om dat bereik op te vullen besluiten veel bedrijven om een advertentie te plaatsen op Facebook.

Hoe kun jij hier iets mee?

Hoe kun jij als kleine ondernemer nu goed concurreren met grote merken als Coolblue, Bol.com of KLM? Dat is vrij simpel, ga eens goed zitten voor een contentplan. Wat wil jij dat jouw gebruikers te zien krijgen? Wat zou jij zelf willen zien als je een mogelijke klant zou zijn? Hoe kun jij je klanten binden aan je bedrijf? Hoe maak je ze fan? Bovenal de vraag: “Wat maakt jou geweldig en hoe kun je dat (laten) vertalen op je social media?” is erg belangrijk. Neem voor deze vragen rustig de tijd en bekijk of er iemand in je buurt is met wie je hierover kunt sparren.

Zijn deze vragen uitgewerkt? Bedenk dan hoe je dit het beste kunt laten zien op (bijvoorbeeld) Facebook. Probeer outside the box te denken. Ik zal je laten zien hoe ik dit altijd doe. Pak eerst even een groot vel papier, het liefste A3 of groter. Hierna pak je stiften en oordopjes of een koptelefoon. Zet even rustige muziek op, bij mij werkt klassiek altijd erg goed. Ga nu 10 minuten lang alles wat in je hoofd komt opschrijven. Doe dit zonder vooroordelen. Gewoon alles opschrijven dus. Klaar? Oke, volgende stap. Uit de situatie gaan. Je hebt je hersenen nu 10 minuten goed hard gebruikt. Even uit de situatie gaan kan je helpen om je inspiratie niet uit te putten. Hierna bekijk je welke 10 opties het beste voor jou en je bedrijf zijn. Deze werk je uit. Bedenk alvast wat voorbeelden hiervoor. Ga ze dan voor 6 dagen in plannen. Bijvoorbeeld als volgt:

  • Maandag: Nieuws over tuinieren
  • Dinsdag: Inspirerende quote
  • Woensdag: …
  • Enzovoort

Als je dit klaar hebt ben je al een heel eind. Nu komt het leukste. Je contentplan uit voeren! Kies een dag waarin je je hele week alvast plant. Doe dit wekelijks op hetzelfde moment om in het ritme te komen en er steeds sneller in te worden. Nu bekijk je na een maand welke berichten beter werkten en welke minder. Krijg je contact met je gebruikers? Reageren ze? Of juist niet? Deze evaluatie werk je door in je plan voor volgende maand. Nu kan het zijn dat je pagina nog heel weinig gebruikers heeft. Het beste wat je dan kunt doen is je interessante content met ongeveer 5 euro promoten met Facebook adverteren. Zo krijg je net wat meer bereik en mogelijk ook meer likes. Daarbij dus ook een grotere groep mensen die je berichten interessant vindt.

 

Proficiat! Je bent zojuist begonnen met een mooi contentplan en misschien zelfs met adverteren!

 

Nog even wat linkjes van Frankwatch voor de mensen die nog meer en dieper in speciale onderwerpen willen duiken.

Dit was hem dan weer, mocht je vragen hebben of er over door willen praten dan kan dat! Mail even naar ph@merkminded.nl om in contact te komen.